Zespół Szkół Techniczno Usługowych w Trzebini

previous arrow
next arrow
Slider

BHP nauczania zdalnego

Drodzy rodzice prosimy o zapoznanie się z informacją:

– jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu,

– jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą,

– jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

 

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu.

Ważne jest zapewnienie dziecku najlepszego miejsca do nauki, sprzyjającego koncentracji,

przestrzeń gwarantującą spokój i ciszę do pracy, kształtującą samodzielność i odpowiedzialność, właściwie dobrane meble (do wzrostu dziecka) i odpowiednie oświetlenie.

 

W trakcie zdalnego nauczania potrzebne będzie:

– dostęp do internetu,

– komputer stacjonarny z kamerką, laptop, e-pad, telefon komórkowy,

– wykorzystywanie do pracy komunikatorów, materiałów dydaktycznych w wersji elektronicznej i stron www pozwalających prowadzić lekcje, telekonferencje, prace grupowe, indywidualne, klasówki: e-maile,  dziennik elektroniczny, G Suite: Google Dysk, Google Classroom, Meet, YouTube, epodreczniki, edukator.pl, lektury.gov.pl.

 

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.

 

Motywacja uczniów do nauki:

– ocena,

– głębsze zrozumienie np. świata, tematu, zagadnienia, siebie,

– większa wiedza,

– nagroda,

– radość z osiągnięć.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

Aby bezpiecznie korzystać z komputera w sieci, należy stosować się do kilku zasad:

– Korzystać z oprogramowania antywirusowego.

– Nie otwierać wiadomości od nieznajomych osób.

– Pobierać pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.

– Nie klikać w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.

– Nie podawać w sieci danych osobowych ani haseł.

– Nie wysyłać swoich zdjęć.

– Chronić swoje konta na serwisach społecznościowych.

– Stosować mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.

– Czytać regulaminy.

– Sprawdzać, czy strona, do której się logujemy, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer – zapewnia poufność i transmisji danych).

– Pamiętać, że osoba, którą poznajemy w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.

– Nie podawać nikomu danych swoich znajomych.

– Nie publikować zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.

 

Chroń dzieci przed niebezpieczeństwem w Internecie:

Jeśli jesteś rodzicem pamiętaj o tym, że nie wolno dawać dzieciom całkowitej wolności w sieci. Mądrze ustawiona blokada rodzicielska uchroni je przed znakomitą większością wirtualnych niebezpieczeństw. Na bieżąco należy śledzić aktywność dziecka w sieci i niezwłocznie reagować jeśli cokolwiek nas zaniepokoi. Najważniejsze jest żeby dziecko wraz z nami poznawało wirtualny świat i nauczyło się z niego mądrze korzystać. Nic nie zastąpi rozmów w młodym człowiekiem na temat zagrożeń, które czają się w internecie, oraz uczulenie go na aspekty, o których powinien informować w razie potrzeby. Dziecięca naiwność jest często wykorzystywana przez cyberprzestępców, dlatego rolą rodziców jest przewidywać potencjalne zagrożenia i im zapobiegać. Zasady mądrego i ostrożnego korzystania z internetu, które sami stosujemy powinniśmy bezapelacyjnie wpoić naszym pociechom.

 

Źródła:

www.epodreczniki.pl

https://bezpiecznyinternet.edu.pl

 

Bezpieczna praca z komputerem i w internecie

Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, jest jednym z podstawowych zadań systemu oświaty.

Szkoły i placówki, zapewniając uczniom dostęp do internetu, są zobowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

W przypadku konieczności pracy zdalnej, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów pozostających w domu spoczywa na ich rodzicach. Są oni także odpowiedzialni za potencjalne szkody, jakie mogą spowodować ich dzieci za pośrednictwem internetu innym osobom.

Poniżej znajdą Państwo wybrane, możliwe zagrożenia, na które należy zwrócić uwagę.

Treści zagrażające rozwojowi psychicznemu i moralnemu uczniów.

Podczas przeglądania treści potrzebnych do nauki w wynikach wyszukiwania może pojawić się strona, która nie jest przeznaczona dla dzieci. Również niektóre aplikacje sugerowane użytkownikowi strony są nieodpowiednie dla dziecka.

Warto ustawić w używanych systemach operacyjnych opcje kontroli rodzicielskiej. W miarę możliwości rodzice powinni jednak towarzyszyć dziecku podczas nauki. Jest to szczególnie ważne w przypadku młodszych uczniów.

Niezweryfikowane informacje. Co jest prawdą, a co fałszem?

Podczas nauki on-line dziecko może natrafić w internecie na informacje, które wzbudzą w nim niepokój. Ważne jest, aby omówić taką sytuację i wyjaśnić dziecku, że wiele treści zamieszczanych w sieci nie służy informowaniu, a często tylko przykuwaniu uwagi czy zwiększaniu częstotliwości odwiedzin danej strony.

Reklamy

W sieci pojawia się mnóstwo reklam, które są często profilowane dla konkretnego użytkownika. Rodzice powinni pamiętać o wynikających z tego zagrożeniach.

Ochrona danych osobowych i wizerunku

Szkoły pracujące na platformie epodreczniki.pl mogą być pewne, że dane osobowe uczniów są bezpieczne. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że nieodpowiedzialne logowanie się do stron komercyjnych, bez przeczytania regulaminu portali, automatyczne wyrażanie zgód na dostęp do zdjęć, filmów, kontaktów, które są w telefonie, może okazać się niebezpieczne.

Ważne jest również, aby podczas zdalnej nauki nie narazić się na nieumyślne złamanie prawa, gdy nieświadomie udostępnimy dane osobowe lub wizerunek kolegów i koleżanek ucznia.

Uzależnienie od internetu

Dziecko, korzystając z internetu do nauki i zabawy, nie powinno przekraczać czasu zalecanego na pracę przy komputerze dla danej grupy wiekowej. Może to skutkować zarówno problemami z koncentracją i nauką, ale również ze zdrowiem fizycznym.

Bezpieczeństwo sprzętów i dostępu do sieci

Sprawdzajmy aktualność zabezpieczeń na komputerach i smartfonach dziecka. Istnieją darmowe programy kontroli rodzicielskiej.  Każdy system operacyjny daje również możliwość ustawienia pewnych ograniczeń.

Niebezpieczne kontakty

Dzieci i młodzież, które korzystają z internetu, szczególnie z portali społecznościowych, są narażone na kontakt z osobami mającymi złe intencje, zamierzającymi popełnić przestępstwo. Dlatego też rodzice i nauczyciele powinni szczególnie interesować się, z kim  dziecko utrzymuje kontakt oraz informować o wszelkich próbach kontaktu ze strony obcych osób.

Cyberprzemoc

O wszelkich formach cyberprzemocy (słownej, nękania, podszywania się pod inne osoby) należy informować odpowiednie organy, zarówno w sytuacji, kiedy ofiarą jest nasze dziecko, jak i wówczas, kiedy jest ono świadkiem takich działań.

Gry komputerowe i wideo

Dzieci są również narażone na nieodpowiednie treści zawarte w grach. Aby tego uniknąć, warto sprawdzać kategorię wiekową danej gry oraz to, czy nie zawiera np. scen przemocy, hazardu, pornografii. Europejski system klasyfikacji gier PEGI nadaje oznaczenia wieku i treści zawartych w grze. Są one obecne praktycznie na każdej grze dostępnej on-line bądź w sklepie.

Zachęcamy również do zapoznania się z materiałami zamieszczanymi na stronie https://ose.gov.pl/pakiety-edukacyjne